Международната графична изложба „Един пояс, един път“ придава ново значение на древния Път на коприната

Един от най-мащабните арт проекти в съвременната история на Китай гостува в Националната художествена галерия в София. Международната графична изложба „Един пояс, един път“ придава ново значение на древния Път на коприната и чрез него на връзките на китайската страна с останалите държави по света. Изложбата е част от инициативата „Печелившо сътрудничество/Един пояс, един път“ и е организирана от Творческата база в Гуанлан - място за създаването на графични произведения, отпечатване, излагане, колекциониране, обучение и изследователска дейност. Според вицепрезидента на школата по китайска живопис Сюй Цзюн, който гостува у нас това е „най-голямата в страната и вероятно в света творческа база“. Още от създаването си преди 10 години школата кани изявени местни художници, но и автори от страните, разположени по „Пояса и Пътя“, с цел осъществяване на културен обмен. Гостуващата изложба в София представя селекция от над 100 творби - половината от китайски автори, останалите на художници от България, Словения, Унгария, Полша, Сърбия, Русия, Естония, Гърция, Хърватия, Босна и Херцеговина, Тайланд, Египет, Пакистан, Ирак, Индонезия, Индия, Бахрейн, Непал, Бангладеш, Камбоджа и Монголия. Експозицията проследява най-актуалните тенденции в съвременното графично изкуство, чрез цялото разнообразие от теми, сюжети и емоции с използването на всички популярни техники като литография, офорт, суха игла, акватинта, ситопечат. За българската публика най-интересно бе представянето на китайските автори. Съвременното китайско изобразително изкуство заема все по-важно място на световния арт пазар, като същевременно много от неговите представители не късат връзката си и с древните традиции на този вид изкуство. Историята на печатната графика, която предлага най-широко достъпната художествена продукция, започва в Китай по времето на династиите Хан (202 г. пр. Хр. - 220 г. сл. Хр.) и Дзин (266-316). Достига своя връх при династиите Мин (1368-1644) и Цин (1614-1912) и е смятана за квинтесенцията на китайската култура, отличаваща се с уникално развитие и характерен стил.