Бронзова конска глава се завърна в Юенминюен

На 1 декември 2020 г. със специална церемония, организирана съвместно от Държавното управление за защита на културното наследство и кметството на Пекин, бронзовата статуя на конска глава бе върната в храма Джъндзюе в Юенминюен. Това бе първата изчезнала в чужбина културна реликва, завърнала се в стария Летен дворец. С церемонията бе открита и изложба под мотото „Завръщането на бронзовата конска глава в Юенминюен - мечтата на изминалите сто години“. Тя се организира съвместно от Държавното управление за защита на културното наследство, управата на Пекин, Пекинското бюро за културно наследство, Комитета на ККП и управлението на пекинския район Хайдиен. Лайтмотив на изложбата е завръщането на културната ценност в родината. Тя е разделена на три части, посветени на историята на Юенминюен и бронзовата конска глава. Изложбата е с площ от 1172 кв. м и представя около 100 експоната. Бронзовата статуя на конската глава в Юенминюен е част от фонтана с 12-те зодиакални знака от китайския календар, който се е намирал пред комплекс от сгради в западен стил в градината Чанчун през династия Цин. През 1860 г. британски и френски войски нахлуват в Пекин, разграбват и опожаряват Юенминюен. Тогава главите на 12-те животни от китайския зодиак са изнесени някъде в чужбина, включително и конската глава. Бронзовата статуя на конската глава е проектирана от италианеца Джузепе Кастеляно, който е бил художник в императорския двор по време на императорите Канси, Юнджън и Циенлун от династия Цин. Тя съчетава източни и западни елементи и е изработена от придворни майстори по време на император Циенлун. Конската глава е направена от червена мед и е излята по специална технология. Главата на коня изглежда толкова реалистична, че може да се различи всеки косъм от гривата. Въпреки годините си статуята не е ръждясала, което е знак за високото ниво на майсторство. Тя е изключително ценно за Китай произведение на изкуството. През август 2007 г. Държавното управление за защита на културното наследство съобщи, че настоява незабавно да бъде спрян публичният търг на аукционната къща „Сотбис“ в Хонконг, където предстоеше да бъде пусната бронзовата статуя на конската глава от Юенминюен. Като знак за доброто намерение да насърчи връщането на културната ценност хонконгският клон на „Сотбис“ оказа активна подкрепа на съответното ведомство от континенталната част на Китай. През септември Стенли Хо чува тази новина, демонстрира своето родолюбие и щедро предоставя средства за спасяването на изгубените културни реликви и завръщането на конската глава след стотици години забвение в чужбина. През ноември 2019 г. той решава да дари официално статуята на Управлението, което на 1 декември 2020 г. я предаде на управата на Юенминюен. На специално организираната по този повод церемония секретарят на Партийния комитет и ръководител на Държавното управление за защита на културното наследство Лиу Юджу заяви, че завръщането на конската глава обединява великите сили на партията, правителството и сънародниците от Хонконг и Макао. Това отговаря на дългогодишните очаквания на китайския народ и показва, че „културните ценности ще бъдат загубени, ако нацията е слаба“. „Културата ще процъфтява единствено ако държавата е мощна“, каза той. Това също е един успешен пример за връщането на изгубените културни ценности на оригиналните им места. Членът на Постоянния комитет на Пекинския партиен комитет Ду Фейдзин посочи, че китайската столица разполага с голямо количество културни ценности, които имат изключителна стойност за изследователите. „От голямо значение е да се изгради система за защита на културното наследство с характеристиките на столицата, да се наблегне на проучванията в тази сфера и на безопасността, за да може цялото общество да опознае отблизо историята и значението им за нацията“, каза Ду Фейдзин. Тази изложба е посветена на завръщането на конската глава в Юенминюен, разкрива скрити културни кодове, фокусира се върху историята и оставя културните ценности „да говорят“ сами. По този начин се напомня на хората да не забравят големите промени в историята, да видят следите на времето, да пазят културните си корени, да се обединят и да се гордеят със своята нация.