Китайската филмова индустрия показва упорита жизненост

Четирима топ филмови експерти анализираха триумфите и предизвикателствата, през които е преминала китайската филмова индустрия през 2021 г., на тематичен форум в рамките на 16-ия кинофестивал в Чанчун Тази година беше много трудна за всички китайски кинотворци, но в същото време и наистина незабравима, защото трябваше да се преборим с пандемията и бяхме изправени пред огромни изпитания. Това казва Ю Дун, председател на Bona Film Group, обобщавайки в дискусията на форума тазгодишния филмов пазар в страната. Мероприятието уважиха също още няколко негови колеги, включително Дзън Маодзюн - президент на Wanda Film Group, Ли Дзие - президент на Alibaba Pictures, Уан Джунлей - заместник-председател и изпълнителен директор на Huayi Brothers Media. Ю Дун и неговата компания са имали немалко постижения през изминалата година. Продуцираният от компанията филм „Битката при езеро Чандзин“ натрупва удивителните 5,77 милиарда юана (905 млн. долара) в боксофиса и се превръща в най-доходоносния филм в китайската история. Той е на първо място и в глобалния боксофис за 2021 г. Лентата е създадена отчасти за отбелязването на 100-годишнината от основаването на Китайската комунистическа партия. По същия повод различни кинотворци и студиа също са направили серия от революционни или модерни блокбастъри, като „1921“, „Пионерът“ и „Китайски лекари“. „Удивително е, че дори успяхме да завършим снимките по тези проекти. На фона на новото нормално, превенцията и контрола на заразата, кината преодоляха много трудности и постигнаха забележителни резултати в боксофиса, като приходите там надвишават 45 милиарда юана. Наистина изумително постижение, трудно спечелено. Много колеги на Запад ни се възхищават“, казва още Ю Дун. Ли Дзие изтъква, че годишният боксофис е надминал очакванията им предсрочно. Тракер сайтът и платформа за големи данни Lighthouse е прогнозирал общи приходи от продажби на билети в размер на само 40 милиарда юана през 2021 година. „Това е много радостна новина. При положение че много офлайн индустрии на реалната икономика все още понасят удари, китайската филмова индустрия направи рядък триумф и показва упорита жизненост, която е дори по-силна от други сфери, като изпълненията на живо и театъра“, констатира Ли. Въпреки това той добавя, че според неговите наблюдения китайският пазар страда от неравномерно и недостатъчно развитие. В сравнение с предишните две години, през 2021-ва успехите в боксофиса са разчитали основно на големите продукции и филмовите сезони. „Според моите изчисления около 15% от филмите са допринесли с 85% за общите постъпления в боксофиса тази година. Например трите големи заглавия - „Битката при езеро Чандзин“, „Здравей, мамо“, и „Детектив из Чайнатаун 3“, са осигурили заедно 15 милиарда юана, което е една трета от годишния боксофис. Нещо повече, трите филма излязоха на екран през доходоносни сезони като почивните дни за Пролетния празник и Националния празник на Китай“, са констатациите на Ли. От друга страна, по-нискобюджетните филми са изпитвали затруднения в боксофиса, а малко блокбастъри излизат на екран извън празничния сезон, когато посещенията в кината са доста по-слаби. Тази тенденция, отбелязва той, означава неприятности за производството и дистрибуцията на нови филми. И Уан Джунлей споделя това мнение. Той казва, че трябва да се промени нагласата на производителите на филми и те трябва да поемат част от отговорността. „Посещаването на кина все още не се е нормализирало в Китай, ето защо кинодейците трябва да положат повече усилия да представят непрекъснато висококачествени филми“, смята той и предлага контрол на бюджетите и разумно разпределяне на ресурсите за многообразни и качествени творби. В същото време е необходимо разумно изготвяне на график за прожектиране на филмите и каналите им за дистрибуция, без значение от жанра и мащаба. Той добавя, че повече блокбастъри трябва да излизат на екран извън почивните дни. В допълнение Ю Дун акцентира върху някои значими данни за промяната в демографията при аудиторията: „До момента китайските кина са били посетени 1,12 милиарда пъти. Но през 2019 г. са били 1,73 милиарда. Това е очевиден спад. Средната възраст на хората, посещаващи кина, е 29 години през 2021-ва, докато през 2019-а е била 21,7 години. Това означава, че губим по-младата публика“. Дзън Маодзюн споделя, че мобилните телефони, приложенията и платформите за кратки видеа са засегнали филмовия бизнес. Той обаче говори за възможността за построяване на кина в развлекателните комплекси, където се засилва интегрирането на популярни екшън ролеви игри, излъчване на спортни състезания, концерти и театрални пиеси, за да се привлекат повече посетители, особено по-млади. „Ако филмите биват прожектирани и рекламирани в тези места, младите хора могат да решат след забавленията да отидат на кино“, смята Дзън. Той добавя, че е изпълнен с увереност за китайския филмов пазар през 2022 г. и предвижда приходите в боксофиса да достигнат 55 милиарда юана. „След една или две години китайският кинопазар ще се възстанови до нивата от 2019 г. и дори ще се представи по-добре.“ „Само ако правим повече и по-добри продукции за зрителите ще можем да помогнем нашата филмова индустрия да се възстанови постепенно и да се превърне в световна кино сила“, казва в заключение Ю Дун.